Teraz čítate
Čo je to konflikt a ako ho úspešne riešiť?

Čo je to konflikt a ako ho úspešne riešiť?

konflikt medzi dvoma ludmi

Hádka alebo konflikt je stret záujmov, ktorý každý z nás s najväčšou pravdepodobnosťou už v živote zažil. Ide o nepríjemnú situáciu, ktorá jedinca psychicky ale aj fyzicky vyčerpáva. Konflikty sú vnímané negatívne, napriek tomu majú aj pár pozitívnych stránok. Nabádajú nás k sebareflexii a vedú k tomu, aby sme sa k ľuďom navôkol správali s rešpektom. 

Napriek tomu je ideálne takéto strety medzi ľuďmi minimalizovať. Viete, čo je to vlastne konflikt, aké druhy konfliktov poznáme a ako by sa mali riešiť? Odpovede na tieto otázky vám poskytneme v článku.

Čo je to konflikt?

Pojem konflikt pochádza z latinského slova „conflictus” a znamená zrážku, boj alebo odpor. Takýto jav vzniká v prípade rozdielneho vnímania, keďže každý človek je iný a jeho subjektívne myslenie a cítenie sa môže líšiť. 

Existuje viacero druhov konfliktov, ktoré môžeme počas život zažiť a podľa počtu zúčastnených ich rozdeľujeme na intrapersonálne/vnútorné konflikty a interpersonálne/sociálne konflikty.

Aké druhy konfliktov poznáme?

Konflikt mužov v miestnosti

Intrapersonálne konflikty máme sami so sebou

Intrapersonálny konflikt je vnímaný iba jedným človekom. Odohráva sa v hlave jednotlivca a môže sa týkať morálnych záležitostí. Najčastejšie sa objavuje pri dôležitých rozhodnutiach. Na jednej strane stoja očakávania od spoločnosti alebo nároky na našu budúcnosť a na druhej strane sú naše momentálne požiadavky alebo vnímanie situácii. 

Ideálne je rozprávať sa o týchto problémoch aj s ostatnými ľuďmi a na na základe viacerých názorov a svojho rozumu sa rozhodnúť. Dlhodobý intrapersonálny konflikt môže ohroziť zdravie jednotlivca, preto je potrebné ho vyriešiť.

Sociálny konflikt sa týka viacerých ľudí

Vonkajší medziľudský konflikt sa môže odohrať medzi dvoma alebo viacerými stranami, ktoré majú odlišné názory, potreby alebo ciele. Najčastejším dôvodom vzniku sociálnych konfliktov sú problémy v komunikácii alebo nerešpektovanie potrieb a hodnôt iných ľudí. Každý človek je iný, a preto sa aj s takýmito situáciami inak vyrovnáva. 

Niektorí ľudia sa hlasno hádajú, snažia sa toho druhého presvedčiť o svojej pravde, iní sa zase o probléme vôbec nechcú rozprávať a danému človeku a sa jednoducho vyhýbajú. V oboch prípadoch je dôležité nezrovnalosti vyriešiť. Môžu totižto spôsobovať nepríjemnú atmosféru v skupine a dokonca aj zdravotné ťažkosti. 

V prvom prípade je potrebné, aby sa ľudia zapletení v konflikte upokojili a začali sa rozprávať. V prípade druhého konfliktu by mali zúčastnení konfliktu nájsť odvahu o probléme rozprávať. Chápanie a rešpektovanie názorov iných je nevyhnutné. Ich cieľom by malo byť nájsť spoločné východisko.

Vývoj medziľudského konfliktu

Konflikty medzi ľuďmi sa postupom času vyvíjajú, a preto u nich môžeme identifikovať viacero fáz. V každej fáze si medziľudský spor vyžaduje osobitný prístup a spôsob riešenia. V niektorých fázach sa dá spor jednoducho vyriešiť, v iných je už potrebný mediátor, ktorý obom stranám pomôže problém vyriešiť.

1. Začiatok konfliktu

Každý konflikt začína rozporom v myslení, vnímání alebo chápání. Na základe tohto rozdielu vzniká napätie medzi dvoma alebo viacerými ľuďmi, ktorých sa situácia dotýka. Zúčastnení v tejto fáze konflikt neriešia a dúfajú, že sa problém vyrieši sám a napätie je iba dočasné. 

Riešenie konfliktu v prvom štádiu

Napriek tomu, že nemáme pocit, že ide o podstatnú záležitosť, treba tento problém prekonzultovať so skupinou alebo jednotlivcom, ktorého sa týka. O danom probléme je potrebné hovoriť v osobnej rovine. To znamená nepripisovať chyby ostatným ľuďom. Takýto ťah by mohol podmieniť ďalšie nedorozumenia a hádky. Namiesto toho je potrebné vysvetliť, ako bola vnímaná situácia z našej strany, a aké pocity v nás konanie opačnej strany vyvolalo bez používania zámen ako ty, vy oni. 

2. Polarizácia strán

V prípade, že sa problém v prvom štádiu nevyrieši, je pravdepodobné až isté, že sa vyvinie do druhého štádia. V tejto fáze si začneme všímať, čo druhá strana robí a začnú nás rušiť aj maličkosti. Napätie medzi zúčastnenými na konflikte sa stupňuje. Práve z dôvodu tohto tlaku už nie je možné konflikt ignorovať

Ľudia zapletení do konfliktu začnú svoje názory zdieľať s nezúčastnenými na konflikte. Snažia sa ich týmto spôsobom privolať na svoju stranu a brániť svoje konanie. Seba vykresľujú vždy v pozitívnom svetle, zatiaľ čo druhá strana je z ich pohľadu tá zlá.  Vzniknutá situácia je vnímaná príliš dramaticky a človek sa nedokáže vcítiť do postavenia opozičnej strany.

Riešenie konfliktu v druhom štádiu

V tejto fáze je potrebné sa upokojiť a nesústrediť sa iba na svoju pravdu. Je nevyhnutné hľadať aj vlastnú vinu. Hľadanie spojencov nikdy nezhody nevyriešilo a ani nevyrieši. Rovnako ako v prvej a druhej fáze je potrebné opísať situáciu z vlastného pohľadu bez pripisovania viny ostatným.

3. Vyhýbanie sa účastníkom konfliktu

Napätie a nechuť komunikovať sú v tejto fáze už tak vysoké, že zúčastnení na konflikte sa snažia svojim oponentom vyhýbať. Ani jedna zo strán sa nesnaží nájsť riešenie na momentálnu situáciu. Dokonca aj samotné zdieľanie miestnosti so svojím oponentom je pre zúčastneného na konflikte nepríjemné a demotivujúce. Táto fáza konfliktu môže negatívne pôsobiť na spoločnú prácu.

Riešenie konfliktu v treťom štádiu

V treťom štádiu konfliktu je vyriešenie problému bez pomoci nezainteresovaného na konflikte, takzvaného mediátora, takmer nemožné. Obidve strany sa v tejto fáze takmer vôbec nerešpektujú a pri rozprávaní o probléme nedokážu zostať pokojní. Úlohou mediátora v tejto situácii je viesť rozhovor o problémoch, bez toho, aby došlo k hádke alebo iným stretom. 

4. Deštrukcia oponenta

Dlhodobé neriešenie problému môže viesť k deštruktívnym hádkam, z ktorých ani jedna zo strán nevzíde ako víťaz. Emócie v tejto fáze sú až príliš silné na to, aby ich mali účastníci konfliktu pod kontrolou. Hádku sprevádzajú obvinenia, hlasné rozprávanie a výrazná gestikulácia. Vzájomný rešpekt nezohráva rolu ani pre jednu zo strán.

Riešenie konfliktu vo štvrtom štádiu

Je potrebný čas na upokojenie situácie a emócií oboch strán. Rovnako ako v prípade tretej fázy konfliktu si riešenie vyžaduje nezávislú osobu, ktorá by obom stranám pomohla problém vyriešiť. 

5. Vyčerpanie spojené so sklamaním

Silné emócie a hádky sú pre zúčastnených na konflikte náročné a vyčerpávajúce. Všetky strany konfliktu sú z momentálnej situácie sklamané. Psychické a fyzické vyčerpanie ich odrádza situáciu ďalej riešiť. Jediné, po čom všetci túžia je pokoj a oddych. Z dôvodu vyčerpania, stresu a častého hnevu sa u viacerých zúčastnených na konflikte prejavujú zdravotné problémy.

Odporúčame
Výsledky parlamentných volieb 2023 na Slovensku (predbežné výsledky)

Riešenie konfliktu v poslednom štádiu

Riešenie konfliktu v tejto fáze je nevyhnutné. V prípade ignorovania momentálnej situácie sa konflikt vráti do tretej fázy, teda vzájomného vyhýbania sa. Dôležité je dopriať všetkým stranám konfliktu čas na psychické a fyzické zotavenie. V prípade riešenia problému v tejto fáze je potrebné používať metakomunikáciu. 

Metakomunikácia je komunikácia na vyššom stupni, kde formulovanie výpovedí, osobný priestor, tón hlasu, ale aj výrazy tváre zohrávajú dôležitú úlohu. Cieľom je nájsť vzájomný kompromis, ktorý by vyhovoval všetkým stranám. Rovnako je potrebné zaviesť určité opatrenia, aby sa podobné problémy neopakovali.

Prevencia voči vzniku konfliktov

Konflikty sú neoddeliteľnou súčasťou života každého človeka, preto sa im nedá úplne predchádzať. Pravidelnými rozhovormi o pozitívnych, ale aj konfliktných témach alebo situáciách môžete minimalizovať počet a intenzitu konfliktov. 

Keďže je však každý človek iný, na vzniknuté situácie reaguje rozdielne. V prípade, že komunikujete s osobami, ktoré nepoznáte, je potrebné si dávať pozor na vyjadrenia, ktoré by mohli druhú stranu zraniť.

Zdroje

https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15220-definicia-konfliktu-a-typy-konfliktov-pristupy-riesenia-konfliktov/

https://www.direktor.sk/sk/mediacia/vyvoj-konfliktu.d-1564.html

https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/FedorkoV4/subor/typologia.pdf

https://sk.wikipedia.org/wiki/Metakomunik%C3%A1cia

Prejsť nahor