Teraz čítate
Typy komunikácie, jej funkcia a význam

Typy komunikácie, jej funkcia a význam

Muž rozprávajúci sa so skupinou kolegov, brainstorming, diskusia o nápadoch, budovaní tímu.

História komunikácie

Kompletná história komunikácie je dôležitá, ale rozsiahla. Tento stručný sprievodca históriou komunikácie rozoberie kľúčové nástroje, pokroky a inovácie, ktoré zmenili a posunuli komunikáciu na úroveň, s akou sa stretávame v dnešných dňoch.

Staroveký človek bol nútený byť kreatívny v komunikácii a udržiavať ju konzistentnú, aby si zachoval spoločné porozumenie.  Okolo roku 500 000 pred Kristom,keď vznikla reč, systém nebol dokonalý a potreboval pomoc.

Komunikácia v staroveku

Zatiaľ čo v staroveku sa verbálna komunikácia používala, na zobrazovanie informácií sa stále využívali symboly a obrázky. Najstaršou dokázanou formou sú jaskynné maľby. Tieto obrázky zvyčajne obsahovali scény lovu divých zvierat alebo šablóny ľudských rúk. Komunikácia pre starovekého človeka sa stala zložitejšou, keď sa variácie jaskynných malieb vyvinuli do piktogramov. Neskôr vznikli ideogramy, ktoré sa používali na stvárnenie pojmov.

Staroveká maľba lovu divých zvierat.

Ľudia v staroveku bývajúčasto zobrazovaní ako divokí a neinteligentní, ale opak je pravdou. Komunikácia vytvorená v tomto období prešla od jednoduchých kresieb ľudí a zvierat k vizuálnej komunikácii, ktorá dokázala vyjadriť celé myšlienky jedným symbolom. 

Vynález tlačiarenského stroja 

Komunikácia zaznamenala nový rozvoj medzi starovekom a 15. storočím. Pred 15. storočím väčšinou zahŕňala verbálnu komunikáciu a obmedzenú písomnú komunikáciu. Ľudia sa medzi sebou rozprávali a písali rukou písané poznámky pre jednotlivca alebo skupinu.

To všetko sa zmenilo po vynájdení tlačiarenského lisu. Dynastie Bi Sheng a Wang Chen v Číne vynašli prvý tlačiarenský stroj v roku 1300, čím sa odstránila potreba ručne písať všetky papierové správy. Asi o 150 rokov neskôr Johannes Gutenberg z Nemecka vytvoril modernizovanú verziu tlačiarenského stroja, ktorý bol schopný hromadne vyrábať tlačené materiály. Gutenbergova verzia tlačiarenského lisu začala obdobie známe ako polygrafická revolúcia.

Vynález kníhtlače dal ľuďom možnosť pohodlne produkovať veľké množstvo písomného materiálu, no čo je dôležitejšie, podporil tok informácií medzi ľuďmi. To je skutočný účel komunikácie: odosielanie a prijímanie správ.

Johannes Gutenberg pri prvých tlačených materiáloch kníhtlače.

Príchod novín

Pokračujúca popularita písomnej komunikácie spôsobila, že revolúcia v tlači prenikla do 17. storočia. A síce vedci stále zverejňovali svoje objavy a autori pokračovali v rozprávaní príbehov, vo svete sa toho dialo veľa dialo.

Vojna, hlad a nadvláda sa stali bežnými starosťami ľudí 17. storočia. Zmienky o týchto udalostiach vyvolali veľkú zvedavosť medzi ľuďmi, ktorí boli mimo geografickej slučky. V roku 1690 boli vynájdené noviny práve preto, aby vyhovovali týmto ľuďom.  

Mestá po celom svete si zvykli vydávať noviny s miestnymi a medzinárodnými správami, aby boli ľudia informovaní. Pred 17. storočím boli informácie známe a zaznamenané, ale možnosti ich zverejnenia boli obmedzené. Keďže noviny pôsobili ako primárny zdroj informácií, komunikácia v 17. storočí začala odrážať moderný komunikačný model odosielateľa a príjemcu.

Staré noviny the London Chronicle z roku 1759.

Od pošty po televíziu

V 18. storočí vznikol verejný poštový systém. Listy boli odosielané aj pred týmto časovým obdobím, ale systém bol chybný a neefektívny. Doručenie mohlo trvať mesiace, a aj keď pošta dorazila na miesto určenia, zostala na náhodnom verejnom mieste.

Zapojenie Benjamina Franklina do poštového systému USA zvýšilo produktivitu doručovania pošty. Zaviedli sa trasy, aby sa zvýšila efektivita, vytvorili sa pošty, aby boli miesta odchodu a vyzdvihnutia konzistentné, a náklady boli nastavené tak, aby bol podnik ziskový.

Telekomunikácie poskytli ľuďom spôsob, ako urobiť písomnú a verbálnu komunikáciu na diaľku osobnou. Vzdialenosť sa stala menším problémom pre ľudí, ktorí chceli komunikovať verbálne, čím sa opäť zvýšil tok informácií.

20. storočie bolo rušným obdobím komunikácie. Rozhlas a televízia sa stali začiatkom 20. storočia veľkým zdrojom informácií. Poskytovali nielen hudobnú zábavu, ale poslucháčom prinášali aj správy, šport a počasie.

A od teraz to začína byť ešte rušnejšie.

Prvé telefóny

Telefón sa stal mobilným v roku 1981, ale slovo mobilný sa tu už používalo voľne.  Prvé verzie mobilného telefónu neboli určené na to, aby ste ich nosili pri sebe, ako je tomu teraz. Boli to ťažké kusy vybavenia, ktoré sa zvyčajne nachádzali iba v autách a vlakoch.

Staré zobrazenie muža s nástenných telefónom.

Staré zobrazenie muža s nástenných telefónom.

Keď sa mobilný telefón v 90. rokoch 20. storočia stal „vreckovým”, viac ľudí sa prikláňalo k jeho kúpe. Telefónne spoločnosti začali predávať priebežné plány a iné telefónne zmluvy, čím podporili priemysel. Vtedy vznikla aj nová forma písomnej komunikácie. Dnes to poznáme ako textové správy.

Príchod počítača a internetu

Pokrok v telefónnom priemysle bol len začiatok. Komunikácia neprestávala prekvapovať svet vďaka dvom veciam: počítaču a internetu.

Počítač bol vynájdený začiatkom 20. storočia, ale funkcie na komunikáciu boli vytvorené až v polovici až koncom 20. storočia. V roku 1965 sa online písomná komunikácia rozšírila na e-mail, čo úplne zmenilo hru. 

Aby to bolo pre používateľov ešte lákavejšie, tieto systémy čoskoro prispôsobili prostriedky na zdieľanie celých súborov alebo fotografií. o uvedení osobného počítača v 70. rokoch sa počítačové systémy pomaly stali bežným nástrojom v domácnosti, najmä na komunikáciu. Vďaka kombinácii počítača a internetu bola písomná komunikácia rýchla, jednoduchá a pohodlná. E-mail a počítače boli len začiatkom najdôležitejších inovácií v komunikácii. Ale na tieto začiatky sa nedá zabudnúť. Každý dnes používaný komunikačný nástroj bol nejakým spôsobom ovplyvnený históriou.

Komunikácia v 21. storočí

Teraz k tomu veľkému: komunikácia 21. storočia. Keď príde na modernú komunikáciu, je dôležité mať na pamäti myšlienku informačného veku. Informačný vek je charakterizovaný ako ekonomický prechod od priemyslu k informačným technológiám. Jednoducho povedané, všetko je digitálne a vedomosti nikdy neboli silnejšie. Ľudia chcú informácie a najlepší spôsob, ako ich získať, sú komunikačné nástroje.

Nie je žiadnym prekvapením, že ako sa komunikácia zrýchlila, ľudská rasa sa stala netrpezlivejšou. Komunikácia 21. storočia držala krok s týmito „potrebami“ vytváraním ešte väčšieho množstva nástrojov a zvyšovaním efektivity tých existujúcich.

Softvér na videokonferencie je dokonalým príkladom komunikačnej technológie, ktorá sa prispôsobuje rýchlemu informačnému veku. Ľudia už nemuseli byť na rovnakom mieste, aby mohli komunikovať „tvárou v tvár“. To bol obrovský pokrok pre ľudí a podniky, ktoré často komunikujú na veľké vzdialenosti.

Ďalším dominantom komunikačných nástrojov 21. storočia sú sociálne médiá. Webové stránky sociálnych médií sú online komunikačné a sieťové nástroje, kde sa ľudia môžu spájať a zdieľať nápady. Rôzne stránky sociálnych médií boli uvedené rýchlo a s krátkym časovým odstupom.

Typy komunikácie

Päť typov komunikácie, o ktorých potrebujete vedieť, sú verbálna komunikácia, neverbálna, písomná, vizuálna komunikácia a počúvanie.

1. Verbálna komunikácia

Verbálna komunikácia zahŕňa všetku komunikáciu pomocou hovorených slov alebo nevyslovených slov v prípade posunkovej reči. Je dôležité pochopiť, ako efektívne odkomunikovať svoje myšlienky verbálne, aby ste sa vyhli nedorozumeniam a maximalizovali záujem u druhej strany, keď hovoríte. Uistite sa, že používate správny typ jazyka v závislosti od situácie, hovorte jasne, poznajte svoje publikum, odpovedajte najlepším spôsobom a pri rozprávaní používajte vhodný tón.  

2. Neverbálna komunikácia

To, čo sa v skutočnosti hovorí, je len polovica úspechu – zvyšok spočíva v tom, čo sa nehovorí. To znamená váš tón, výrazy tváre, reč tela, pohyby rúk a očný kontakt.  Keď si uvedomíte, čo vy a ostatní robíte, keď hovoríte, môžete ovplyvniť odpoveď druhej strany so správnym použitím všetky neverbálnych prostriedkov.

3. Písomná komunikácia

Písomná komunikácia je formou verbálnej komunikácie, ale je natoľko odlišná od hovorenej verbálnej komunikácie, že táto forma dostáva svoj vlastný samostatný typ.  Písomná komunikácia môže mať podobu čohokoľvek, čo napíšete rukou alebo na elektronickom zariadení, ako sú listy, e-maily, poznámky, texty, billboardy, dokonca aj správa napísaná na oblohe. Pri písomnej komunikácii je dôležité, aby ste poznali svoje publikum, svoj účel a zachovali si konzistentnosť počas písanej správy.

4. Vizuálna komunikácia

Vizuálna komunikácia je tá, o ktorej ste možno ešte nepočuli, ale dobre dopĺňa ostatné typy komunikácie. Vizuálna komunikácia je poskytovanie informácií, správ a bodov prostredníctvom grafických znázornení alebo vizuálnych pomôcok.

Niektoré bežne používané príklady sú prezentácie, diagramy, fyzické modely, kresby a ilustrácie. Keď popri verbálnej, neverbálnej a písomnej komunikácii použijete aj vizuálnu komunikáciu, vytvoríte veľmi efektívny spôsob, ako bude vaša správa vypočutá a pochopená.

5. Počúvanie

Počúvanie je prekvapivo dôležitou súčasťou komunikácie, a ak chcete byť skvelým komunikátorom, musíte ovládať umenie počúvať. Pamätajte, že počúvať neznamená len počúvať alebo zdvorilo čakať, kým na vás príde rad. Keď iní hovoria, mali by ste praktizovať aktívne počúvanie, čo znamená, že zapájate svoju myseľ, kým osoba hovorí, vy sa sústredíte na to, čo hovorí.

Formálna komunikácia versus neformálna komunikácia

Ďalším spôsobom, ako možno rozdeliť typy komunikácie, je formálna versus neformálna komunikácia. Sú chvíle, kedy by sa mala použiť jedna nad druhou, napríklad pri prednášaní prejavu (formálne) alebo pri plánovaní obedov s priateľom (neformálne).

Odporúčame
Lupa znázornujúca históriu na mape sveta

Formálna komunikácia

Formálna komunikácia, ktorej sa hovorí aj oficiálna komunikácia, sa považuje za efektívny spôsob komunikácie, pretože šetrí čas vďaka svojmu systematickému toku komunikácie. Hlavným cieľom tejto komunikácie je správne konverzovať a uistiť sa, že sa informácie dostali v správnej forme

Príklady formálnej komunikácie zahŕňajú správy, popisy príspevkov, pracovné príkazy, informácie týkajúce sa predaja a zásob atď. Ale napríklad aj rozhovor nadriadeného a podriadeného patrí do formálnej komunikácie. Jednou z hlavných nevýhod formálnej komunikácie je, že pravidlá a predpisy sú veľmi prísne.

Väčší dôraz sa kladie na pravidlá namiesto osoby. Výsledkom sú menej osobné vzťahy medzi nadriadeným a podriadenými.

Skupina kolegov pri formálnom meetingu v práci.

Skupina kolegov pri formálnom meetingu v práci.

Neformálna komunikácia

Neformálna komunikácia je definovaná ako komunikácia, ktorá nevyužíva formálne metódy komunikácie. Ľudia nedodržiavajú žiadne prísne pravidlá. Komunikanti sa voľne rozprávajú bez akejkoľvek snahy znieť profesionálne. Na organizačnej úrovni je neformálna komunikácia spontánny druh komunikácie, v ktorej sa podriadení a nadriadení môžu voľne rozprávať. Neexistujú žiadne oficiálne pravidlá, systémy alebo pokyny na komunikáciu. 

Rozhovor s priateľom alebo rodinou je bežným príkladom neformálnej komunikácie. Jednou z hlavných výhod neformálnej komunikácie je, že je veľmi flexibilná. Neexistuje žiadne napätie alebo akýkoľvek druh formality, ktorý by bránil komunikácii. Nevýhodou tohto druhu komunikácie je, že klebety alebo dezinformácie sa šíria rýchlym tempom.

Funkcie komunikácie

Komunikácia slúži na rôzne účely sociálnej interakcie a medzi jej hlavné funkcie, ktoré spĺňa v spoločnosti, patria :

  • informatívna – komunikácia je nositeľom určitej informácie, faktov, dát od zdroja k jej prijímateľovi,
  • presvedčovacia – komunikácia vplýva na iných s cieľom zmeniť alebo upraviť ich názory, postoje, hodnotenie,
  • posilňujúca a motivačná –komunikácia posilňuje pocit sebavedomia a vlastnej užitočnosti,
  • zbližovacia – komunikáciu ľudia využívajú vo svojom voľnom čase ako prostriedok spojenia s okolím a blízkymi osobami,
  • vzdelávacia a výchovná – komunikácia sa využíva v školách a vzdelávacích inštitútoch,
  • zábavná – komunikácia pomáha udržať ľuďom dobrú náladu (povzbudenia, vtipy,…).

Význam a cieľ komunikácie

Komunikácia je súčasťou ľudskej existencie, je podmienkou sociálneho správania jedincov v sociálnej skupine, v rodine, komunite, v spoločnosti. Dosahovanie cieľov v podnikoch, rôznych zariadeniach, inštitúciách a iných organizáciách je hlavným bodom komunikácie. Ide o komplexný proces, pri ktorom dochádza k výmene informácií a zdieľaniu významu medzi dvoma alebo viacerými účastníkmi.

Podstatou je vzájomné dorozumievanie sa spolu s odovzdávaním a prijímaním informácií, ovplyvňovaní iných a dosahovaní porozumenia. Prebieha nepretržite, pri náhodnom alebo plánovanom stretnutí dvoch a viacerých ľudí. Komunikácia je životnou potrebou nielen každého človeka, ale aj organizácie a celej spoločnosti.

Zdroje:

https://www.uopeople.edu/blog/types-of-communication-back-to-basics/

https://drexel.edu/graduatecollege/professional-development/blog/2018/July/Five-types-of-communication/

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/types-of-communication

http://www.historyworld.net/wrldhis/plaintexthistories.asp?historyid=aa93

https://lrmds.deped.gov.ph/detail/15809

https://getuplearn.com/blog/functions-of-communication/

Prejsť nahor