Teraz čítate
Ako úspešne začať konverzáciu

Ako úspešne začať konverzáciu

Ženy konvertujúce medzi sebou

Komunikácia je obojsmerný proces, ktorý zahŕňa prenos informácií alebo správ od jednej osoby alebo skupiny k druhej. Tento proces pokračuje a zahŕňa minimálne jedného odosielateľa a príjemcu, ktorí posielajú správy ďalej. Tieto správy môžu byť akékoľvek nápady, predstavy, emócie alebo myšlienky.

Komunikácia je z latinského slova communicare, ktoré znamená „zdieľať“. Dnes sú k dispozícii rôzne spôsoby komunikácie. Patria sem aj elektronické formy ako e-maily, chaty, WhatsApp, Skype (konferenčné hovory) atď. Efektívna komunikácia ľuďom uľahčuje a spríjemňuje prácu.

Komunikačný proces

Komunikácia je nepretržitý proces, ktorý zahŕňa tri zložky – odosielateľa, správu a príjemcu. Komponenty zapojené do komunikačného procesu sú podrobne opísané nižšie:

Odosielateľ

Odosielateľ alebo kontakt vygeneruje správu a odošle ju príjemcovi. Práve on je zdrojom informácie a zároveň prvým kontaktom.

Správa

Je to myšlienka, poznanie, názor, pravda, pocit atď., ktoré vytvoril odosielateľ a ktoré sú určené na referenciu.

Príjemca

Je poslednou osobou v reťazci a správa, ktorú odosielateľ poslal, bola odoslaná práve jemu.  Ak príjemca prijme správu a správne jej porozumie a bude konať podľa správy, len vtedy sa dosiahne účel komunikácie.

V neposlednom rade je odpoveď, ku ktorej dochádza, keď príjemca potvrdí odosielateľovi, že správu dostal, porozumel jej a proces komunikácie je dokončený.

konverzácia mužov v kancelárií

Typy komunikácie

Verbálna komunikácia

Komunikácia prebieha prostredníctvom verbálnej, slovnej alebo písomnej komunikácie, ktorá sprostredkúva správu ostatným pomocou jazykových prostriedkov. Dôležité je, ako komunikujeme rečou, čo rečou hovoríme alebo píšeme, t.j. obsah reči. Reč musí byť jasná konkrétna zrozumiteľná. Patria sem napríklad dialógy, monológy či repliky.

Neverbálna komunikácia

Neverbálna alebo neslovná komunikácia predstavuje využívanie mimojazykových prostriedkov. Ide o všetko, čo reč sprevádza mimo hovorenej alebo písanej reči. Patrí sem: mimika, gestikulácia, kinetika ( pohyby tela, chôdza, postoj), zrakový kontakt (vzájomný pohľad, uhýbanie pohľadu, ale aj iné znaky, ako napríklad účes, oblečenie, objatie. 

Pri neverbálnej komunikácií je potrebné odhadnúť mieru použitia vybraného prostriedku a dôležité je, aby pôsobila prirodzene.Využíva sa zámerne. Môžete mať napríklad úsmev na tvári, keď začujete nápad alebo zaujímavú či vzrušujúcu informáciu. Neverbálna komunikácia je dôležitá práve vtedy, keď sa snažíte pochopiť myšlienky a pocity druhých.

Spôsoby komunikácie

Formálna komunikácia

Formálna komunikácia sa realizuje vo verejnej sfére, ako sú štátna správa, administratíva, armáda, v prostriedkoch masovej komunikácie atď. Mala by prísne využívať spisovný jazyk, zdvorilé formulky, spoločenský odstup, odborné názvy, kancelarizmy atď. 

Úsporne využíva mimiku a gestá, vzdialenosť medzi účastníkmi je často aj niekoľko metrov. Takáto komunikácia prebieha často medzi manažérmi alebo zamestnancami rovnakej triedy. Môže byť ústna alebo písomná, ale úplný záznam o tejto komunikácii sa uchováva v organizácii.

Formalna konverzacia v kancelári

Neformálna komunikácia

Neformálna komunikácia je definovaná ako akákoľvek komunikácia, ktorá prebieha mimo oficiálnych komunikačných kanálov. Odohráva sa v súkromnej sfére, účastníci často využívajú nespisovné slová, slangové výrazy, rodinné slová, nedokončené vety, bohatú modalitu viet (napr. opytovacie, rozkazovacie, nedokončené vety). Vzdialenosť medzi účastníkmi býva malá, gestá a mimika sú výrazné.

Neformálna konverzacia muza so zenou

Či už sa snažíte usadiť v novej práci alebo len chcete nadviazať kontakt s úplne neznámym človekom, schopnosť začať konverzáciu je vynikajúcou zručnosťou pre vytváranie a budovanie vzťahov. Pri prvom stretnutí s niekým však môže byť problém nájsť tie správne slová. Bez ohľadu na situáciu alebo povahu osoby, s ktorou sa chcete rozprávať, existuje niekoľko účinných spôsobov, ako úspešne začať konverzáciu.

V nasledujúcich bodoch sa pozrieme na desať overených techník pre nadviazanie komunikácie, takzvaných „lámačov ľadu”, ako aj na najlepšie témy na začatie novej konverzácie a na niekoľko tém, ktorým by ste sa mali vyhnúť.

10 spôsobov ako úspešne začať konverzáciu

Na vašom pracovisku si môžete vybrať rôzne témy na začatie konverzácie, pokiaľ sú vhodné pre prostredie. Rozhovory s vašimi kolegami alebo profesionálnymi kontaktmi budú iné ako tie s novým priateľom alebo známym. Vaše počiatočné úsilie by mohlo začať konverzáciu, ktorá sa vám môže neskôr vyplatiť tým, že vám pomôže vybudovať hodnotné vzťahy so spolupracovníkmi a kolegami.  

To isté platí, ak chcete nadviazať konverzáciu s úplne novým cudzím človekom. Krátka priateľská formulka dokáže veľmi jednoducho začať konverzáciu s kýmkoľvek, s kým máte záujem. Tlak, že medzi vami nastane trápne ticho však môžete zmierniť tým, že sa zameriate na druhú osobu. Naučte sa počúvať druhých, spoznávajte ich a uvidíte, ako prirodzene bude rozhovor pokračovať sám.

1. Požiadajte o informáciu

Dobrým spôsobom, ako začať konverzáciu je požiadať o informácie osobu, s ktorou sa chcete rozprávať. Je to efektívny a prirodzený spôsob, ako si s niekým rýchlo vybudovať vzťah. Aj keď už odpoveď poznáte, stále je to dobrý spôsob, ako niekoho osloviť, ak vám nenapadá iná téma.

Príklad: „Viete mi prosím povedať, koľko je hodín?”

2. Zložte kompliment

Pochváliť niekoho môže rozjasniť jeho deň a zvýšiť jeho sebavedomie. Môžete si vybrať niečo na osobe, ktorá sa vám páči a spomenúť, prečo sa vám to páči.

 Príklad: „Veľmi sa mi páčia tvoje vlasy. Ten nový strih ti naozaj pristane!”

Keď sa prvýkrát stretnete s človekom napríklad vo vašej práci, dobrým spôsobom ako začať konverzáciu, je pochváliť jej prácu.  

3. Komentujte niečo príjemné

Skúste nájsť niečo pozitívne, čo povedať o udalosti alebo situácii, ktorá sa odohrala. Príležitosťou mohla byť posledná hodina v kancelárii alebo športový zápas, ktorý sa odohral večer predtým. Ak osoba zdieľa vaše názory, ste na ceste k úspešnej konverzácii.

Príklad: „Pozeral si včera večer futbalový zápas? Myslím, že náš tím hral skutočne dobre.”

4. Predstavte sa

Aj keď to nemusí byť vhodné pre každú situáciu, predstavenie sa je jednoduchý spôsob, ako prejaviť záujem o stretnutie sa s niekým. Ak ste napríklad práve začali v novej práci a ešte ste nestretli niekoho z iného oddelenia, môžete ho osloviť a predstaviť sa.

Príklad: „Ahoj, ja som Lucka. Som v tíme nová a chcela som sa predstaviť.”

5. Ponúknite pomoc alebo požiadajte o pomoc

Ak sa ocitnete v pozícii, kde môžete pomôcť niekomu, s kým sa chcete porozprávať, využite túto chvíľu a pomôžte mu. Môžete si tak vybudovať sympatie a získať si dôveru druhej osoby, najmä ak prejavujete skutočný záujem.

Príklad: „Môžem vám pomôcť odniesť niektoré z tých zakladačov?”  alebo „Potrebujete miesto?”

Funguje to preto, že druhá osoba sa cíti užitočná, najmä ak je to niečo, čo môže ľahko poskytnúť. Ak vám niekto urobí láskavosť, je pravdepodobnejšie, že o vás bude zmýšľať v priaznivom svetle a bude vám dôverovať. Požiadanie o pomoc vám môže pomôcť začať priateľský rozhovor, ale uistite sa, že vaša žiadosť vyhovuje druhej strane.

Príklad: „Mohli by ste mi povedať, kde sa nachádza táto konferenčná miestnosť?”  alebo „Mohol by som si od vás požičať pero?“

6. Spomeňte spoločný zážitok

Ak sa chcete porozprávať s niekým, o kom viete, že s vami zdieľa niečo spoločné, môžete to využiť ako hlavný bod rozhovoru. Vaše spoločné zážitky a záujmy napomáhajú toku konverzácie a budovaniu vzťahu.

Príklad: „Kedy si naposledy videl našu kamarátku Janku?”  alebo  „Pamätáš si, ako sme sa minulé leto stratili vo Viedni?“

7. Opýtajte sa na názor

Vyžadovanie názorov iných ľudí ukazuje, že si vážite a zaujímate sa o to, čo hovoria a čo si o daných veciach myslia. Ak sú oboznámení s témou, veľa ľudí s radosťou odpovie na vaše otázky, a tak začne konverzácia. Keď sa pýtate na názor, vyberte si témy relevantné pre daný moment.

Odporúčame
Mužské ruky signalizujúce strach

Príklad: “Ako ti chutí káva z tej novej kaviarne?”  alebo “Myslíte si, že tieto topánky (značka) sú pohodlné?”

8. Ukážte skutočný záujem

Sami uvidíte, či dokážete prirodzene nastoliť tému, o ktorej viete, že danú osobu zaujíma. Ľudia sa prirodzene radi rozprávajú o veciach, ktoré ich robia šťastnými. Ich záujmy môžu prinútiť vašich spolupracovníkov hovoriť a z toho sa môžete o nich naučiť niečo nové. Nezabudnite však udržiavať rozhovor priateľský a pozitívny.

Príklad: „Vidím, že na tvojom tričku je nápis [názov kapely]. Bol si na niektorom z ich vystúpení?”  alebo „V uvítacom e-maile som videl, že ste sa sem práve presťahovali z Prahy. Aké to tam je?“

9. Spýtajte sa ich na nich

Ľudia prirodzene radi hovoria o sebe. Skúste nájsť tému, ktorá danej osobe umožní hovoriť o svojich záujmoch, rodine alebo skúsenostiach.

Príklad: „To máte skvelú fotku vašej rodiny na stole. Koľko rokov majú vaše deti?“  alebo  „Počul som, že ste boli nedávno v Portugalsku, aké to bolo?“

10. Komentujte počasie

Ak všetko ostatné zlyhá, vždy môžete komentovať počasie. Je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ako prinútiť niekoho hovoriť, a môže prejsť na viacero iných tém.

Príklad: “Je krásny deň, však?”  alebo “Také upršané popoludnie, ako ho plánujete stráviť?”

Témy, ktorým sa treba v rozhovore vyhnúť

Niektorým témam je najlepšie sa vyhnúť, keď začínate novú konverzáciu na pracovisku alebo s úplne cudzím človekom. Kladenie otázok, ktoré sú príliš osobné alebo citlivé, môže spôsobiť, že váš vzťah vykročí na zlú cestu.  

Niektoré z týchto tém sú napríklad:

  •  plat alebo benefity
  •  politika
  •  náboženstvo
  •  vek
  •  klebety

Kľúčom je vyhnúť sa negatívnym rozhovorom, ktoré by mohli ľudí rozčúliť alebo im zhoršiť náladu. Udržujte začiatky konverzácie pozitívne, a tak môžete začať dobrý vzťah so svojím kolegom alebo priateľom.

Zdroje:

https://open.lib.umn.edu/businesscommunication/chapter/1-2-what-is-communication/

https://haiilo.com/blog/top-5-communication-skills-and-how-to-improve-them/

https://www.thoughtco.com/what-is-communication-1689877

https://www.grammarly.com/blog/how-to-start-a-conversation/

https://www.verywellmind.com/how-to-start-a-conversation-4582339

https://www.vedantu.com/commerce/communication

Prejsť nahor